WordPress externí skripty, kdy zvolit plugin a kdy stačí widget

V dnešní době se běžně do stránky umísťují různé měřící kódy třetích stran. Potřebujeme nejen zjistit kolik lidí na naše stránky chodí, ale také jak se chovají. Díky těmto informacím pak můžeme upravit vzhled stránek, odstranit chyby a zlepšit obsah pro naší cílovou skupinu. Pokud to nepřeženeme, tak na webu většinou máme takovýchto kódu jen několik jednotek.

Co je to externí kód

Externí kód je takový, který stahuje či odesílá data mimo náš server. Ve většině případů se jedná o JavaScript, který komunikuje se vzdáleným serverem přes Ajax. Může se však jednat i o obrázek anebo iframe.

Jednoduchým příkladem nejrozšířenějších externích kódů jsou měřice návštěvnosti, reklama a tlačítka sociálních sítích. Když se nad tím zamyslíte je toho opravdu hodně, co si vkládáte do stránek. Každý takovíto vložený kód je přitom bezpečnostním rizikem a zároveň více či méně zpomaluje načítání stránky.

Co všechno si stránka stahuje z cizích serverů si můžete vyzkoušet například na tools.pingdom.com. Stačí si seřadit jednotlivé elementy podle URL. Jak vidíte externí skripty zpomalují váš web nejvíce.

Jak externí skripty na stránku vkládat

Samozřejmě bez externích měřáků a sociálních tlačítek, se dnes už neobejdete. Takže je potřebujete. Většinou máte v instrukcích, že je máte vložit do zdrojového kódu stránky. Popřípadě část se má dát do hlavičky (header) a druhá do těla (body). S tím je samozřejmě spojeno hned několik problémů u WordPress.

Pokud se rozhodnete editovat samotnou šablonu, tak riskujete, že při její aktualizaci, dojde k přepsání všechno, co jste do ní vložili. Řešením je vytvořit vlastní šablonu postavenou na originální šabloně, takzvanou child theme. Což ovšem vyžaduje připojit se přes FTP/SSH, provést několik úprav, vytvořit pár souborů a adresář. Pro zkušenějšího uživatele WordPress žádný problém, pro začátečníky i hodinka práce s nejistým výsledkem.

Řešením je využít plugin anebo widget. U jednoduchého JavaScript kódu, jako je například měření návštěvnosti Google Analytics anebo vložení reklamy AdSense či Sklik stačí widget, co kterého kód vložíte. Vše bude více méně fungovat.

Další možností jsou specializované pluginy. Například různé SEO pluginy (YOAST) v sobě mají už připravené políčka, kam stačí dát ID Googel Analytics a sami se postarají o vložení měřícího kódu. Obdobně to funguje i pro reklamu. Poku specializovaný plugin takovouto možnost nabízí, vždy jej zvolte.

Třetí varianta jsou univerzální pluginy pro vkládání speciálního kódu. Ty na určitá konkrétní místa šablony vždy vloží to, co potřebujete. Výhodou je, že většinou umí mimo HTML elementů i PHP. Ovšem zde je třeba dávat si pozor na chyby nebo budete svůj WordPress muset křísit.

Závěr

Pokud jste začátečník anebo mírně pokročilí vždy volte plugin anebo widget. Editace šablon by měla být až krajním řešením. Rovněž specializované pluginy jsou pro začátečníka lepší než univerzální. Univerzální často umí věci navíc, které mohou nadělat problémy, protože se předpokládá, že ten kdo je chce použít s danou problematikou má zkušenosti.

Autor Ginoza

Pracuji na zákaznické podpoře jednoho známého webhostingu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *