Smazání obsahu z vyhledávače

Existují případy, kdy potřebujte nějaký obsah, co možná nejrychleji dostat z indexu vyhledávače. Například některý z redaktorů publikoval nevhodný obsah a i přes rychlý zásah šéfredaktora vše skončilo ve vyhledávačích, kde to i přes všechnu snahu zůstalo několik dnů. Navíc v indexu cache to je stále dohledatelné.

Možná se na některých diskuzních dozvíte, že proti vyhledávačům platí meta tag pro roboty s hodnotou noindex. Což je sice pravda, ale funguje spíše jako prevence. Má za úkol instruovat robota vyhledávače, ať obsah neindexuje. To co už projel v indexu až do aktualizace zůstane.

Daleko efektivnější jsou stavové kódy. Klasický 404 – Not Found je pro vyhledávač dostatečným signálem, že je něco v nepořádku. Ovšem jedná se o obecnou chybu, která je často dočasná. Vyhledávače proto začnou jednat většinou až po 48 hodinách. Do té doby mají víru ve vás, že vše napravíte.

Nejefektivnějším způsobem jak něco dostat z indexu je stavový kód 410 – Gone. Tento stavový kód oznamuje prohlížeči, že obsah už nadále není dostupný. Nejedná se o žádnou nahodilou chybu. Pokud webmáster na stránku umístí stavový kód 410, dělá to úmyslně na rozdíl od 404, kterou často generuje server automaticky.

Vyhledávače k stavovému kódu 410 přistupují úplně jinak než k 404. Google předpokládá u stavového kódu 410, že nám server oznamuje odstranění obsahu a ten už se znovu neobjeví. Byl odstraněn permanentně. Kdežto u 404 se jedná o dočasnou záležitost, tedy chybu, která může být opravena. Chyby 404 jsou také vypsány v Nástrojích pro webmástery s žádostí o jejich opravení. Google nezmění pozice stránky s chybou 401, 403 a 404 po dobu 24 hodin. To je taková ochraná lhůta. U 410 to neplatí, ačkoli pro jistotu Googlebot stránku s odstupem času ještě jednou navštíví, aby se ujistil, zdali se opravdu nejednalo o chybu.

Český vyhledávač Seznam v nápovědě pro webmastery pouze píše, že stránku se stavovým kódem 410 odstraní z indexu podstatně rychleji než chybovou 404. Tedy i u něj se jedná o rychlejší variantu. Ovšem v případě největšího českého vyhledávače máte možnost kontaktovat technickou podporu, kde v závažných případech jistě pomohou.

Autor Ginoza

Pracuji na zákaznické podpoře jednoho známého webhostingu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *