Nová chytrá hračka Google Resizer vám pomůže s optimalizací webu pro mobily. Celkem snadno si můžete přepínat mezi jednotlivými velikostmi rozlišení displaye aniž by přitom bylo nutné načíst znovu stránku. Vše je rychlé a v reálném čase můžete sledovat i přeskládání jednotlivých částí stránky. Zároveň připravené ukázky demonstrují, co vše je možné pomocí responzivního designu dosáhnout. Na vše to ale nestačí. Optimalizace webu totiž zahrnuje i lidi s různými doplňky v prohlížeči.

Optimalizace webu pro blokátory reklam

Blokování reklam na straně uživatele je téma, o kterém se dlouhou dobu moc nepsalo. Hlavně velké zpravodajské weby se tvářili, že nic takového neexistuje, i když podle statistik museli jasně cítit, že počet blokujících roste. Zvláště u magazínů zaměřených na IT to je znát . Například na známém magazínu root.cz údajně blokovalo reklamu až 40 % uživatelů.

Zkoušeli jste někdy, jak vypadá váš web bez zapnutých reklam? Co se stane, když část stránky, kde je reklama bude ze stránky odstraněna? Pokud optimalizujete svůj web kvůli prohlížečům s menším podílem než 10 %, tak byste měli zvážit i optimalizaci webu pro ty co reklamu blokují.

Existuje celkem hodně rozšíření pro blokování reklam, ovšem ve velkém se jich používá jen několik. Největší podíl má AdBlock, AdBlock plus a uBlock. Každý z nich byste si měli nainstalovat do odděleného prohlížeče, ideálně Chrome, protože ten využívá nejvíce uživatelů, kteří reklamu blokují. Při testování webu je pak postupně spouštět a sledovat jaký dopad budou mít na samotný web.

A s čím bývá nejčastěji problém? Krom blacklistu některé rozšíření na blokování reklam hledají na stránce části pojmenované reklama (v různých jazycích). Často tak mohou odmazat důležitou část, kterou jste prostě jen pojmenovali nevhodně, třeba ADS. Dále ne vždy se podaří správně reklamu odmazat a může to vést k rozbití designu stránky.

Ochrana soukromí

Existují rozšíření do prohlížečů, které mají na starosti blokovat cokoliv, co sbírá osobní informace. Většinou se to týká služeb třetích stran jako třeba měření návštěvnosti Google Analytics anebo tlačítek sociálních sítí. Ovšem dokáží znefunkčnit například i systém na komentování disqus. Lidé s tímto rozšířením vám na blog komentář nevloží, přitom nedělají nic špatného. Jen si chrání své soukromý. Při optimalizaci webu je nutné myslet i na ně.

ghostery-zablokovany-disqus

Momentálně nejpoužívanější rozšíření do prohlížeče je Ghostery (další jsou například NoScript anebo DoNotTrackMe). S padesáti miliony instalacemi je nejpoužívanější na světě. Ovšem někteří uživatele, kteří se o své soukromí opravdu bojí, tak mají vypnutý javascript. Takových ovšem není moc. Odhaduje se, že jich může být kolem jednoho procenta. Ti jsou však většinou smířeni s tím, že jim weby nebudou fungovat. Na druhou stranu zobrazit obsah by jim vaše stránka měla umožnit.

Závěr

Dnes se mluví pouze o optimalizaci webu pro mobilní zařízení, ovšem je třeba myslet i na ostatní uživatele. Blokování reklam je dnes běžnou záležitostí a je třeba s tím počítat. Mimochodem známé blokátory mají i svou mobilní verzi. Lidí s Ghostery tolik není, ale dá se očekávat, že přibude.