Chyba v měření návštěvnosti

Pokud se občas věnujete tomu co se děje na vašem webu, určitě jste si všimli, že různá měření návštěvnosti anebo zobrazení mohou ukazovat odlišné výsledky. Ve většině případů se nejedná o chybu v měření, ale o tom jak daný plugin anebo externí skript funguje a reaguje. Postupně si projdeme jednotlivé případy a ukážeme si na nich, co se vlastně děje.

Počet přečtení a přístupy

Na následujícím obrázku vidíte porovnání výsledků z měření pluginů Most and Least Read Posts Widget a WP Slimstat.

rozdilna-navstevnost
Plugin Most and Least Read Posts Widget by měl měřit přečtení (zobrazení) příspěvků a WP SlimStat všechny přístupy. Proč mají odlišené výsledky?

 

Oba pluginy by teoreticky měli provádět to samé. Jeden měří počet zobrazení (přístupů) na příspěvek a druhý přímo počet přístupů. Jsou však nastaveny odlišeně. Zjednodušeně Most and Least Read Posts Widget se aktivuje pokud se stránka „vygeneruje“ a WP SlimStat měří přístupy, které si o ní řeknou WordPress.

Daný WordPress však používá cachovací plugin ZenCache. Ten má nastavené cachování příspěvků na 10 minut. To znamená, že podklady pro daný příspěvek se generují maximálně 1x za 10 minut. Tedy Most and Least Read Posts Widget vygeneruje maximálně 1 zobrazení za 10 minut. Pokud během této doby navštíví příspěvek 5 lidí, jsou započteni jako 1.

Naproti tomu WP SlimStat zapisuje úplně všechny žádosti o stránku. Má nastaveno sledovat všechny požadavky. Výsledkem toho je, že kdokoliv si příspěvek vyžádá toho zaznamená. Spadají do toho nejen návštěvníci, ale i roboti vyhledávačů, RSS čtečky různé analyzátory obsahů atd.

Externí měření návštěvnosti

Převážná většina externích nástrojů na měření návštěvnosti využívá JavaScript. Stejně tak je tomu i u Google Analytics. Vložíte si do stránky krátký kus kódu a ten přenáší na servery Google data o pohybu návštěvníka. Pokud tedy návštěvník nebude mít spuštěný JavaScript, tak jej Google Analytics neuvidí. Takových uživatelů ale moc není. Na druhou stranu valná většina robotů jej nepotřebuje. Takže když budete mít přetížený web a Google Analytics nic neuvidí je možné, že se vám do něj pustila tlupa neposedných robotů.

Další nevýhodou externích měření je ochrana soukromí uživatelů. Ne každému se líbí, že jej někdo na vašem webu sleduje prostřednictvím skriptů třetí strany. Proto také existují doplňky do prohlížeče, které tomu brání. Takže na stránce sice máte návštěvníka, který má zapnutý JavaScript, ale ten používá rozšíření do prohlížeče, který měřící skript zablokuje. V současné době se nazývají takovéto doplňky ghoster, podle nejrozšířenějšího z nich Ghostery. V současné době nejsou tyto doplňky ještě moc rozšířené. V IT komunitě je však mohou používat už jednotky procent návštěvníků. Navíc se stávají i součástí některých doplňků na blokování reklam, které chtějí nabídnout něco více oproti konkurenci.

Jak tedy měřit návštěvnost bezchybně?

Prakticky to není možné. Můžete měřit naprosto všechny přístupy, ale ty budou obsahovat i roboty. Pomocí různých filtrů sice lze většinu odstranit, ale zároveň riskujete, že se zbavíte i části těch, kteří roboti nejsou, jen dělají vše proto, aby ochránili své soukromí anebo jen ušetřili za přenesená data (například mohou si jen vytáhnout texty, skripty a obrázky prostě vypnou). Pak tu samozřejmě máme i velice chytře maskované roboty. Ty odfiltrovat prakticky nejde. Co vám tedy zůstává? Najít nějaký vhodný kompromis a zbytek brát tak jak je.

Autor Ginoza

Pracuji na zákaznické podpoře jednoho známého webhostingu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *